Praktisk informasjon

Praktisk informasjon

Vågsbygddagene | Praktisk info


Når er Vågsbygd-dagene?

Vågsbygd-dagene starter fredag 6.september inne på AMFI Vågbygd senter.

Lørdag 7. september fra kl.12 åpner Vågsbygd bydelsråd og frivilligheten sin del av programmet.

Se Program-siden for tider og mer informasjon! Husk at enkelte arrangementer krever påmelding, selv om de er gratis.

Hvor er Vågsbygd-dagene?

Vågsbygd-dagene vil avholdes i området utenfor Fiskå skole og Vågsbygd videregående skole, samt på AMFI Vågsbygd senter, biblioteket, Vågsbygd kultursenter og Fiskåbanen.

Ved dårlig vær flyttes utendørs-arrangementene inn i kultursenteret og konsertene blir på hovedscenen inne på Vågsbygd videregående skole.

Hvem passer Vågsbygd-dagene for?

Vi forsøker å skape en festival hvor samtlige innbyggere i hele Vågsbygd kan finne noe av interesse. Det er et svært hårete mål, og dette er første gang noe slikt arrangeres her.

Selv om de fleste aktiviteter egner seg for barn og unge, så er det et rikholdig program som passer mennesker i alle aldre. Deriblant kunstutstilling inne på AMFI Vågsbygd senter, en stor bredde i musikalske innslag på scenen, og det vil være lag og foreninger som appellerer også til voksne.

Pensjonistene får en kick-start på det hele, med gratis kake fra Geheb fredag morgen.

Hva med parkering?

Det er inntil to timer gratis parkering på begge sider av senteret, i tillegg til parkeringskjelleren. Det er også parkering mot avgift utenfor Vågsbygd kirke.

OBS: Vi anbefaler flest mulig å unngå bil, spesielt på lørdagen.

Bruk heller sykkel, buss eller kom til fots.

Bussrutene M1, M2, 12, 51 og 52 går alle til området, stoppet heter “Vågsbygd senter”. Oppdaterte busstider finner du på akt.no.

Hvilke lag og foreninger kan vi finne på stand eller ved aktiviteter?

Vi mottar stadig påmeldinger. Her er ei liste av de vi kjenner til så langt:

  • Aktiv på Dagtid
  • Fellesverkstedet Myren Grafikk
  • Vågsbygd kunstforening
  • Kristiansand Danseklubb
  • Home-Start Familiekontakten
  • IK Våg håndball
  • IK Våg fotball
  • Autismeforeningen i Vest-Agder
  • Vågsbygd Frikkirkespeider gruppe
  • Bragdøya Kystlag
  • Vågsbygd Skolemusikkorps
  • Vågsbygd Frikirke
  • Kristiansand Kampsportsenter
  • Vågsbygd Misjonskirke
  • Vågsbygd Svømme- og Livredningsklubb
  • Møvig og Sjøstrand skolemusikkorps
  • Vågsbygd Karateklubb
  • Aktiv fritid
  • Syvende Sjøspeidergruppe Vågsbygd
  • Pirates Kristiansand Basket
  • Vågsbygd menighet
  • Vågsbygd friidrett
  • MC-ravnene
  • WayBack Kristiansand

Hvorfor Vågsbygd-dagene?

Vårt store ønske er å skape en årlig tradisjon hvor alle innbyggerne i Vågsbygd kan samles, bli kjent, ha det hyggelig sammen, slik at vi sammen skaper verdens beste lokalsamfunn!

Vi skal kjenne stolthet av å bo i Vågsbygd – som i vår frie definisjon handler om alt fra Slettheia, Fiskåtangen, Åsane, Andøya, Voie, Bråvann og Møvig!

Og nettopp derfor er det så viktig for oss at frivilligheten får skinne! Alle lag og foreninger som gjør en innsats for å gi oss meningsfulle fellesskap og aktiviteter innen idrett, kunst og kultur, det er disse vi ønsker å fremheve og styrke – kanskje det kan rekrutteres både nye medlemmer og frivillige engasjerte under en slik festival?

Vi tror at et godt lokalsamfunn dannes ved at vi står sammen. At vi hilser på naboene. At vi respekterer hverandre, både våre forskjeller og likheter.

Så er det slik at vi dessverre vet at mange mennesker, unge som gamle, faller utenfor alle de gode miljøene som finnes. Vi håper Vågsbygd-dagene kan styrke bevisstheten om dette hos både enkeltpersoner og frivillige lag og foreninger, slik at vi i enda større grad kan være oppmerksomme ovenfor dem som faller utenfor.

Vågsbygd – sammen for lokal tilhørighet og medvirkning!

Har du spørsmål, innspill eller annet? Kontakt oss gjerne: festival@bydelsrad.no

Hilsen arrangørene,
AMFI Vågsbygd senter og
Vågsbygd bydelsråd


Hvordan arrangeres Vågsbygd-dagene?

Vågsbygd bydelsråd og AMFI Vågsbygd senter har separat økonomi og ansvar for hver sine ting. Vi samarbeider tett om markedsføring og program, slik at vi ikke «går i beina på hverandre». På den måten fremstår arrangementet som ett, med program spredt utover både senteret og områdene utenfor.

Delene av arrangementet som skjer ute, altså konserter, stands, kafé og aktiviteter, er under bydelsrådets ansvarsområde.

Men det er ikke bydelsrådet selv som står for innholdet og det praktiske.

Vi har i år valgt å kjøpe tjenester fra Vågsbygd skolemusikk. Deres oppgaver er i all hovedsak å ivareta logistikken ved arrangementet, som innebærer praktisk tilrettelegging og planlegging. De får en avtalt sum for dette arbeidet, i tillegg til at de får retten til å ha kafédriften ved arrangementet.

Vårt håp er at Vågsbygddagene etableres som en årlig tradisjon, hvor det rulleres mellom ulike lag/foreninger som tar denne jobben. På den måten vil festivalen bidra økonomisk tilbake til frivilligheten.

Økonomiske beslutninger tas av en festivalkomité, som er nedsatt av bydelsrådets kulturgruppe.

Hovedlinjene i det økonomiske og organisatoriske, vedtas av styret i Vågsbygd bydelsråd.

Utover dette er poenget at det er frivilligheten selv som skal fylle Vågsbygddagene med innhold. Vi ønsker at publikum skal se de ulike tilbud som finnes, fritidstilbud i Vågsbygd for mennesker i alle aldre.

Derfor har vi et stand-område, en slags liten messe, hvor vi har invitert lag/foreninger til å være representert.

I tillegg vil ulike lag/foreninger arrangere aktiviteter på Fiskåbanen.

For å sikre god bredde og kvalitet i det som skjer på scenen, har vi valgt å hyre inn Bjørn Mattis Eng i rollen som produsent for scene. Han har ansvar for å skaffe sceneartister innen dans, teater/show og musikk, og tar all kommunikasjon og koordinering av artistene.

Vi er prisgitt gode sponsorer for å få til Vågsbygd-dagene. På den måten kan vi sikre at lag og foreninger som bidrar aktivt med innhold, kan få noe igjen for det. I tillegg kan vi vise frem våre lokale talenter og gi dem et lite honorar for det.

Det er ingen som blir rike av å arrangere Vågsbygd-dagene. Utover det ovennevnte, består utgiftene leie av lyd/lys/scene. Øvrige honorar gis kun dersom det er rimelig grunn til det, for eksempel i tilfeller hvor noen må kjøpes fri fra jobb.

Eventuelt overskudd vil fordeles på lag/foreninger som har vært ekstra aktive med å yte aktiviteter og tilbud under Vågsbygd-dagene. I tillegg vil det settes av litt penger til tilsvarende arrangement i fremtiden.

Budsjettet er nøkternt opparbeidet, og ingen lovnader er gjort før vi har fått dekning for det. På den måten unngår vi muligheten for å gå i underskudd.

Hva er egentlig bydelsrådet?

Vågsbygd bydelsråd består av alle innbyggere i det vi definerer som Vågsbygd, altså fra E39 i nord, til Møvig i sør, fra gamle Søgne-grensa i vest og til og med Bragdøya i øst. (Se kart her)

Styret består av 11 representanter og 11 vara. Åtte av styremedlemmene og åtte vara velges på bydelsrådets årsmøte. De øvrige 3+3 er representanter fra elevråd ved ungdomsskoler og Vågsbygd videregående skole og FAU fra en av de syv skolene i vårt område. Les mer om styret her.

Bydelsrådets hovedarbeid skjer i grupper: Oppvekstgruppa, arealgruppa, og kulturgruppa. Gruppene rapporterer til styret. Gruppene arbeider med ulike saker, etter mandat fra styret.

Gruppene må ha representanter fra styret med, men utover det er det både tillatt og ønskelig at ildsjeler og ressurspersoner fra Vågsbygd bidrar i gruppene, enten som faste gruppemedlemmer eller inn mot konkrete saker. Her kan alle som ønsker være med.

I tilfelle Vågsbygd-dagene, har kulturgruppa nedsatt en komité som arbeider spesifikt med festivalen. Den består av representanter fra bydelsrådet, AMFI, Vågsbygd skolemusikk og produsent for scene.

Å arrangere Vågsbygd-dagene er bare noe av det bydelsrådet driver med.

Oppvekstgruppa har gjennomført en større kartlegging av barn og unges fritid, og vil framover arbeide videre i samarbeid med lag/foreninger, elevråd og kommunen for å sikre at alle barn og unge i hele Vågsbygd har gode fritidstilbud, enten det er fast medlemsskap eller lavterskeltilbud.

Arealgruppa er tett på areal- og transportsaker i Vågsbygd. De søker dialog med velforeninger, utbyggere og kommunen, og vil sikre at all utvikling i Vågsbygd skjer i henhold til det beste for innbyggerne.

Så skal bydelsrådet fremover initiere folkemøter, med litt ulike temaer som vi håper er interessante og aktuelle for innbyggerne.

Under Vågsbygd-dagene vil bydelsrådet ha egen stand, hvor du kan ta en prat med styremedlemmer og gruppeledere for en prat om Vågsbygd! Du kan også melde interesse for å være med i en arbeidsgruppe, foreslå saker til gruppene, eller foreslå opprettelse av nye grupper.


Dette nettstedet bruker cookies. Dette gjør vi for å gi deg en best mulig opplevelse, intet annet. Ved å besøke nettstedet vårt, aksepterer du dette.